
Arbitration	center
for	internet	disputes #CAC-ADREU-002416

Panel	Decision	for	dispute	CAC-ADREU-002416
Case	number CAC-ADREU-002416

Time	of	filing 2006-07-25	10:28:30

Domain	names timesonline.eu

Case	administrator
Name Tereza	Bartošková

Complainant
Organization	/	Name Times	Newspapers	Limited

Respondent
Organization	/	Name EURid

The	Panel	is	not	aware	of	any	other	legal	proceedings	related	to	the	disputed	domain	name.

The	Complainant,	Times	Newspapers	Limited,	is	the	publisher	of	The	Times	(first	published	in	1785)	and	The	Sunday	Times	(first	published	in	1821)
newspapers.	

The	internet	editions	of	the	Complainant	were	first	launched	on	January	1,	1996	and	timesonline.co.uk	houses	both	The	Times	and	The	Sunday
Times	online	editions.	

R.M.	Peddemors	("the	Applicant")	applied	for	the	domain	name	timesonline.eu	on	March	4,	2006,	based	on	the	Benelux	trademark	registration	No
792678	TIMESON&LINE	(word).	The	processing	agent	received	the	documentary	evidence	the	same	day	and	the	validation	agent	concluded	from
the	documentary	evidence	that	the	Applicant	was	the	holder	of	a	prior	right.	Therefore,	the	Respondent	accepted	the	Applicant's	application.	

The	Complainant	did	not	apply	for	the	domain	name	<timesonline.eu>	during	the	Sunrise	Period.

The	Complainant	states	that	The	Times	and	The	Sunday	Times	newspapers	are	two	of	the	world’s	most	well-known	publications.	The	Times	sells
over	4	million	copies	per	week	in	the	UK	alone,	with	over	180,000	sales	per	week	in	Europe.	The	Sunday	Times	is	the	UK’s	leading	Sunday	national
newspaper	with	sales	of	1.3	million	per	publication.	

The	Complainant’s	web	site	under	<timesonline.co.uk>	houses	both	The	Times	and	The	Sunday	Times	online	editions,	and	is	claimed	to	be	one	the
UK’s	most	successful	online	publishing	sites	with	over	60	million	monthly	page	views.	Apart	from	the	online	editions,	the	site	also	offers	a	large	variety
of	services	such	as	podcasts,	archive	service,	reader	comments	and	blogs,	dedicated	children’s	section,	property	finder,	listings,	RSS	feeds,
interactive	job	section,	audio	digest	and	online	tv	(streaming	of	current	news,	entertainment	and	events).	The	Complainant	spent	over	1	million	euros
in	marketing	the	site	in	the	last	financial	year.

The	Complainant	owns	a	number	of	other	similar	domain	names,	such	as	thetimesonline.co.uk,	online-times.co.uk,	the-times-online.co.uk,	thetimes-
online.co.uk,	the-timesonline.co.uk,	timesonline.biz,	times-online.biz,	times-online.eu,	timesonline.info,	times-online.info,	timesonline.net,	times-
online.net,	timesonline.tv	and	wwwtimes-online.co.uk.	Complainant	further	claims	to	have	a	number	of	registered	or	pending	trademarks,	such	as
THE	TIMES,	TimesOnline,	SUNDAY	TIMES,	The	Times,	THE	TIMES	EUROPE,	THE	EUROPEAN	TIMES	BY	THE	TIMES,	THE	SUNDAY	TIMES
and	Times	Media.

The	Complainant	argues	that	the	Respondent	should	not	have	granted	the	registration	of	the	disputed	domain	name	in	any	event,	and	that	the
Applicant	has	applied	for	the	domain	name	in	bad	faith.	Complainant	refers	to	the	fact	that	the	Applicant	has	registered	several	other	newspaper-
related	trademarks	such	as	ECON&OMIST	(Economist),	OBSER&VER	(Observer)	and	FINANCI&ALTIMES	(Financial	Times),	without	any
legitimarte	business	related	to	them.	Complainant	concludes	that	the	Applicant	registered	those	trademarks	with	the	sole	intention	of	applying	for

INSERT	INFORMATION	ABOUT	OTHER	LEGAL	PROCEEDINGS	THE	PANEL	IS	AWARE	OF	WHICH	ARE	PENDING	OR	DECIDED	AND	WHICH	RELATE	TO	THE	DISPUTED	DOMAIN	NAME

FACTUAL	BACKGROUND

A.	COMPLAINANT

https://eu.adr.eu/


corresponding	.eu	domain	names	in	bad	faith.

The	Complainant	call	into	question	the	grounds	for	the	Applicant’s	sunrise	registration,	as	Complainant	has	not	found	any	Benelux	trademark
registration	for	TIMES&ONLINE,	and	claims	that	a	previously	applied	mark	TIMESON&LINE	has	been	rejected	although	it	appear	in	the	Benelux
registry	under	No	0792678.

It	is	also	argued	that	the	wrong	application	of	the	conversion	requirement	under	article	11	of	regulation	874/2004	has	been	applied,	and	that	the
Applicant	should	have	applied	for	<timesandonline.eu>	rather	than	<timesonline.eu>.	The	Complainant	refers	to	the	fact	that	under	Article	11,	the
special	character	“&”	has	to	be	(i)	eliminated	entirely	from	the	corresponding	domain	name,	(ii)	replaced	with	hyphens,	or	if	possible,	(iii)	rewritten.
The	Complainant,	referring	to	ADR	Case	No	00265	(LI&VE)	and	ADR	Case	No	00394	(FRANKF&URT),	states	that	there	must	be	identically	between
the	domain	name	applied	for	and	the	corresponding	trademark	and	concludes	that	there	are	“aurally,	phonetically,	visually	and	conceptually”
differences	between	the	Applicants	registered	trademark	and	the	disputed	domain	name.	

The	Complainant	request	that	the	Panel	issue	a	decision	that	the	domain	name	<timesonline.eu>	is	annulled.

The	Respondent	refers	to	Article	10,	11	and	14	of	Commission	Regulation	(EC)	No	874/2004	of	28	April	2004	(“the	Regulation”)	and	states	that:

i)	the	Complainant	is	not	in	position	to	try	to	establish	that	it	is	the	holder	of	prior	rights	in	the	sense	of	the	Regulation,	since	the	Complainant	did	not
apply	for	the	domain	name	TIMESONLINE	during	the	Sunrise	Period

ii)	the	Complainant	spends	an	extremely	large	portion	of	its	complaint,	trying	to	establish	the	Applicant's	bad	faith,	but	ADR	proceedings	based	on
alleged	“bad	faith”	of	the	applicant	must	be	initiated	against	the	domain	name	holder	itself,	pursuant	to	Article	22(1)(a)	of	Regulation

iii)	pursuant	to	article	22	(1)	b	of	the	Regulation,	a	decision	taken	by	the	Respondent	may	only	be	annulled	when	it	conflicts	with	the	Regulation

iv)	the	case	at	hand	must	therefore	only	deal	with	the	compliance	of	the	Respondent's	decision	with	the	Regulation,	in	particular	article	11,	and	not
with	the	Applicant's	alleged	bad	faith	registration.	

The	Respondent	thereafter	discuss	the	interpretation	of	article	11	of	the	Regulation,	and	contends	–	with	reference	to	ADR	Case	No.	188	(123.eu)
and	ADR	Case	No.	1867	(OXFORD)	-	that	whereas	an	applicant	may	not	claim	a	prior	right	where	the	name	contains	special	characters,	article	11
leaves	three	options	for	the	applicant	to	still	comply	with	the	Regulation	and	apply	for	a	domain	name	on	the	basis	of	a	name	containing	a	special
character.	The	applicant	may	either	eliminate	the	special	character	entirely	from	the	corresponding	domain	name,	replace	it	with	hyphens,	or,	if
possible,	rewrite	it.	The	Respondent	

Some	special	characters	are	not	possible	to	rewrite,	leaving	the	applicant	with	only	two	options,	wheras	others	–	such	as	the	ampersand	–	can	be
rewritten	and	thus	the	applicants	claimimg	such	names	have	all	three	options.

The	Respondent	further	comments	on	the	two	ADR	Cases	cited	by	the	Complainant,	stating	it	disagreement	with	the	said	decisions.	Respondent
conbcludes	that	if	it	had	to	refuse	one	of	the	three	options	listed	in	article	11	of	the	Regulation	in	some	specific	cases,	the	Regulation	should	have	said
so.	The	Regulation	does	not	command	the	Respondent	to	make	a	choice	for	the	applicant	following	simply	its	judgement	or	more	complexly	a
principle	of	interpretation	derived	from	trademark	law.	Therefore,	the	Respondent's	decision	may	not	be	annulled	for	non	compliance	with	the
Regulation.

The	Panel	concludes	that	the	Complainants	trademarks	THE	TIMES	and	TIMESONLINE	are	indeed	well	known	(although	there	are	no	supporting
evidence	filed	with	the	complaint)	and	that	the	disputed	domain	name	is	confusingly	similar	and	identical	with	the	said	trademarks.	Should	this	case
have	been	directed	the	Applicant	as	the	Respondent	pursuant	to	Article	22(1)(a)	of	the	Regulation,	with	the	possibilities	mentioned	in	Article	21	for	the
Complainant	to	show	its	own	prior	rights	and	establish	its	allegations	of	bad	faith,	the	outcome	would	likely,	in	the	Panel	view,	be	in	favour	of	the
Complainant.

However,	as	this	case	is	presented	to	the	Panel,	the	Panel	is	limited	to	decide	on	whether	the	Respondents	(EURid)	decision	to	register	the	disputed
domain	name	is	in	conflict	with	the	provisions	of	the	Regulation,	in	particular	Article	11.

As	noted	above,	the	Applicant	is	the	owner	of	the	Benelux	trademark	registration	No	792678	TIMESON&LINE.	A	copy	of	the	Certificate	of
Registration	has	been	provided	by	the	Respondent	as	a	part	of	the	documentary	evidence	in	this	case.	The	application	for	this	trademark	was	filed	on
February	3,	2006	and	the	mark	was	registered	on	February	10,	2006,	through	the	expedited	registration	system	provided	by	the	BENELUX-
Merkenbureau.	The	owner	of	the	trademark	is	a	Mr	Raymond	M.	Peddemors	from	Arnhem,	Netherlands.

The	Applicant	applied	for	the	domain	name	on	March	4,	2006	and	filed	the	documentary	evidence	well	before	the	April	13,	2006	deadline.

B.	RESPONDENT

DISCUSSION	AND	FINDINGS



Article	11	of	the	Regulation	states	that:	"Where	the	name	for	which	prior	rights	are	claimed	contains	special	characters,	spaces,	or	punctuations,
these	shall	be	eliminated	entirely	from	the	corresponding	domain	name,	replaced	with	hyphens,	or,	if	possible,	rewritten.	Special	character	and
punctuations	as	referred	to	in	the	second	paragraph	shall	include	the	following:	~	@	#	$	%	^	&	*	(	)	+	=	<	>	{	}	[	]	|	\	/:	;	'	,	.	?".	

One	member	of	the	Panel	is	of	the	view	that	the	choice	of	option	included	in	Article	11	should	supported	by	the	alleged	prior	right.	In	other	words,	a
prior	right	holder	for	"COL	&	OGNE"	cannot	claim	rights	to	"COLOGNE"	(Case	no.1523);	or	a	prior	right	holder	for	"reykja	&	vik"	cannot	claim	rights	to
"REYKJAVIK"	(Case	no.	2221).	Otherwise,	the	main	requirement	of	the	Sunrise	period	i.e.	the	existence	of	a	prior	right	(Article	10	Regulation	874),
would	not	be	complied	with.	Also,	this	Panelist	considers	that,	in	accordance	with	Article	14,	the	Respondent	"must	assess	whether	or	not	the	desired
domain	name	in	the	application	for	registration	constitutes	a	complete	name	for	which	prior	rights	exist."	(see	further	reasoning	in	Case	no.	1523
COLOGNE).

In	view	of	that	Panelist,	the	present	case,	even	if	it	is	recognized	that	it	is	not	as	clear	as	the	cases	mentioned	above,	still	deserves	the	same
response	since	the	domain	name	application	"timesonline.eu"	cannot	be	supported	by	the	prior	right	"timeson&line".

However,	the	majority	of	the	Panel	concludes	that	it	is	up	to	the	applicant,	claimimg	a	prior	right	including	any	of	the	said	special	charcters,	to	choose
freely	between	these	three	options.	

In	this	procedure,	the	applicant	may	–	by	mistake	or	by	purpose	–	create	a	domain	name	which	infringes	upon	a	third	party’s	right.	The	registration
system	is	however	not	created	to	put	the	burden	of	such	legal	validation	on	the	Respondent	(EURid),	and	the	Regulation	does	not	intend	to	leave
some	discretion	to	the	Respondent	insofar	as	the	content	of	the	prior	rights	is	concerned.	Such	disputes	must	be	filed	against	the	actual	domain	name
holder.

In	the	present	case,	the	Applicant’s	mark	contains	the	ampersand.	The	Applicant	used	the	first	translitteration	alternative,	stated	in	Article	11,	and
eliminated	this	special	character	entirely.

The	majority	of	the	Panel	therefore	concludes	that	the	Respondent,	accepting	the	translitteration	and	registering	the	domain	name,	has	complied	with
the	Regulation.

For	all	the	foregoing	reasons,	in	accordance	with	Paragraphs	B12	(b)	and	(c)	of	the	Rules,	the	Panel	(by	majority)	orders	that	the	Complaint	is
Denied.

PANELISTS
Name José	Checa

2006-10-19	

Summary

The	Complainant	is	the	publisher	of	The	Times	and	The	Sunday	Times	newspapers.	The	Complainant’s	web	site	timesonline.co.uk	houses	the	online
editions	of	these	newspapers,	and	is	claimed	to	be	one	the	UK’s	most	successful	online	publishing	sites.	The	Complainant	did	not	apply	for	the
domain	name	<timesonline.eu>	during	the	Sunrise	Period.	

The	Applicant	applied	for	the	domain	name	timesonline.eu,	based	on	the	Benelux	trademark	registration	TIMESON&LINE.	After	validation,	it	was
concluded	from	the	documentary	evidence	that	the	Applicant	was	the	holder	of	a	prior	right	and	the	Respondent	accepted	the	application.	

The	Panel	notes	that	it	is	limited	to	decide	on	whether	the	Respondents	(EURid)	decision	to	register	the	disputed	domain	name	is	in	conflict	with	the
provisions	of	the	Regulation,	in	particular	Article	11	stating	that:	"Where	the	name	for	which	prior	rights	are	claimed	contains	special	characters…
these	shall	be	eliminated	entirely	from	the	corresponding	domain	name,	replaced	with	hyphens,	or,	if	possible,	rewritten.”	

One	member	of	the	Panel	is	of	the	view	that	the	choice	of	option	included	in	Article	11	should	be	supported	by	the	alleged	prior	right	and	concludes
that	a	prior	right	holder	for	TIMESON&LINE	cannot	claim	rights	to	TIMESONLINE.	Accordingly	the	Respondent	must	assess	whether	or	not	the
desired	domain	name	in	the	application	for	registration	constitutes	a	complete	name	for	which	prior	rights	exist.

The	majority	of	the	Panel	concludes	that	it	is	up	to	the	applicant,	claimimg	a	prior	right	including	any	of	the	said	special	charcters,	to	choose	freely
between	these	three	options	and	the	Regulation	does	not	intend	to	leave	some	discretion	to	the	Respondent	insofar	as	the	content	of	the	prior	rights	is
concerned.

The	majority	of	the	Panel	therefore	concludes	that	the	Respondent	has	complied	with	the	Regulation.

DECISION

DATE	OF	PANEL	DECISION

ENGLISH	SUMMARY	OF	THIS	DECISION	IS	HEREBY	ATTACHED	AS	ANNEX	1




